Příprava na pracovní pohovor: 10 kroků k úspěchu

Stojíte na prahu důležitého rozhovoru a chcete zanechat ten nejlepší možný dojem? Prvních sedm vteřin setkání s personalistou může rozhodnout o mnohém, a právě proto je klíčová dokonalá příprava. Zde je 10 základních kroků, které vám pomohou zvýšit vaše šance, odnést si z pohovoru dobrý dojem a zabodovat. Některé jsou až notoricky známé, ale i tak je dobré, mít je na paměti. Pojďme tedy na to.


1. KVALITNÍ SPÁNEK

Není nic důležitějšího, než se před klíčovým dnem pořádně vyspat. Plných osm hodin spánku zajistí, že se budete cítit svěží a připraveni čelit výzvám dne. Dobře odpočatá mysl a tělo jsou základem pro jasnou komunikaci a pozitivní energii, kterou na personalistu jistě přenesete.


2. PŘÍPRAVA BEZ STRESU

Nechte si dostatek času na ranní přípravu, aby vás nic nezaskočilo a nemuseli jste něco přeskočit nebo spěchat. Plnění vašich ranních rituálů vám dodá pocit jistoty a přispěje k sebevědomému vystupování během pohovoru.


3. VOLBA OBLEČENÍ

Oblečení je naší vizitkou a správný výběr může mít vliv na první dojem. To už jste asi slyšeli mnohokrát, že? I tak to ale nepodceňte. Vyberte si oblečení, v němž se cítíte pohodlně a které odpovídá pozici, o níž se ucházíte. Ujistěte se, že váš outfit je slušný, reprezentativní a zároveň vám poskytuje dostatek pohodlí.

A pokud si nejste jisti, jestli jste se nevyparádili až moc, nebo naopak zda nejdete příliš neformálně, opět je tu personální agentura, aby vám poradila, zda je to zrovna v této firmě očekávané, nebo není, nebojte se zavolat a optat se.


4. ZNALOST FIRMY

Informace o společnosti, která vás zve na pohovor, by měly být vaší prioritou. Zkoumání firemní kultury, historie a produktů vás může posunout o krok vpřed. Prokážete tím skutečný zájem o pozici a budou vás brát vážněji. Kromě webových stránek nezapomeňte prozkoumat i firemní stránky na sociálních sítích. Skvělým pomocníkem je například LinkedIn, kde snadno dohledáte i lidi přímo z dané společnosti a dozvíte se mnohdy více než ze samotného webu.


5. PŘÍJEZD S REZERVOU

Nikdy nepodceňujte nepředvídatelnost dopravní situace. Příchod s časovou rezervou vám umožní aklimatizovat se a připravit na rozhovor bez zbytečného spěchu. Není nic horšího, než vystresovat sám sebe tím, že jdete pozdě. To si raději dejte 20minutovou pauzu na poslední benzince před místem konání pohovoru.


6. SEBEPREZENTACE

Víte, co chcete a co nechcete. Víte, proč jdete na pohovor a co hledáte. I tak ale někdy umí nervy zapracovat a v moment, kdy vcházíte na místo pohovoru, nás umí červíci v naší hlavě slušně pozlobit. Co s tím? Je dobré si předem na papír, nebo jenom v hlavě, vytvořit check list toho, co chcete, proč to chcete, kdo jste a co můžete nabídnout. Dodá vám to kuráž vykročit pravou nohou kupředu. Některé věci stačí pouze pojmenovat.

Nebojte se pochválit na pohovoru nahlas, čeho si ceníte, co jste dokázali. Když o tom nebudete mluvit 55 minut z 60, které vám věnují, není to vychloubání. Je to jenom ukázka toho, že víte, co chcete a co můžete nabídnout.


7. PROJEVENÍ ZÁJMU A OTÁZKY

Když se vás personalista zeptá, jestli máte nějaké dotazy, buďte připraveni. Předem si připravte seznam otázek, které odrážejí váš zájem a pomohou vám lépe pochopit nabízenou pozici. Někdy je to těžké, obzvláště když už máte pocit, že už vše bylo zodpovězeno a sedíte už na druhém či třetím kole výběrového řízení v této firmě. I tak se ale vyplatí troška snahy a nějakou otázku ještě vymyslet. Vypadá to opravdu dobře.


8. RESPEKT K MINULOSTI

Jakékoliv negativní komentáře o bývalém zaměstnavateli si nechte raději pro sebe. Místo toho se soustřeďte na pozitiva a to, co jste se naučili. Ptáte se proč? Působí to neprofesionálně a přináší to zbytečně moc otázek do hlavy personalistovi, který sedí naproti vám. Protože i on může být jednou váš budoucí bývalý zaměstnavatel…


9. PŘIROZENOST A UPŘÍMNOST 

Na pohovoru buďte sami sebou a odpovídejte pravdivě. Autentičnost a upřímnost vytvářejí nejlepší dojem a díky tomu budete mít i jistotu, že se do toho v budoucnu nezamotáte, kdybyste náhodou řekli něco pokaždé maličko jinak. Na to jsou personalisté hákliví, mlžit a dokreslovat se tedy opravdu nevyplácí.


10. DISKUZE O MZDĚ

Mzdové podmínky nechte na personalistovi. Až se vás na ně zeptá, mluvte otevřeně o svých očekáváních. Diskuze na téma mzdy přijde pravděpodobně až na konci pohovoru, dost často až ve vyšších kolech výběrového řízení. Dobře se předem informujte o průměrných mzdách pro danou pozici ve vašem regionu a zvažte i dojíždění, které vás čeká, a jeho časovou a finanční náročnost.

Pokud nevíte, o jaké peníze je relevantní si na vaší pozici říci, opět vám s tím snadno pomůže personální agentura. Nebojte se tedy zeptat.